mandag 11. oktober 2010

En vanlig studiedag på FoF/UiB

Dette er ment som en beskrivelse av en 2.års masterstudents vanlige studiedag. Jeg har min faste leseplass i 5.etasje på Sydnesplassen 12/13 der Institutt for filosofi og førstesemesterstudier (FoF) har sin administrasjon samt mange store og små forelesningsrom fordelt i 1. og 2.etasje. Administrative  personale, undervisningspersonale og Ph.D-studenter ved FoF og andre institutter har også kontorer i 3., 4. og 5.etasje. De to lesesalene i 5.etasje er reservert for masterstudenter. Det er et slags privilegium for oss å ha slike faste leseplasser med egne bøker oppsatt i hyllene. Man trenger egentlig ikke å ta med så mye på en gang. Tingene og bøkene kan ligge igjen når vi har dratt hjem eller gå ut på fest. :=)Salene blir låst etter siste mann ut for dagen. Hver student har egen nøkkel og kort for å komme inn, og det betyr at vi kan bruke salene hele døgnet rundt, og ja, også om helgene.

For min vedkommende bruker jeg en god del av tiden her på instituttet for å lese, notere, tenke og skrive. Det er en spesiell atmosfære ved det å være her. Det er noe som gjør at jeg har bedre vilje til å arbeide med filosofiske tekster enn det jeg har klart hjemme. Jeg kan si på en annen måte: Lesesalene har filosofisk sjel (som vi av og til møter uttrykket: Dette huset/denne hytta har sjel).

Jeg har en sønn som jeg har ansvaret for i annenhver uke. Når jeg har ham, pleier jeg å være her fra litt før kl.10 til litt før kl.15. Men når jeg har barnefri, er jeg uavhengig av tid. Kan gjerne være her fra formiddag til kveld. Det vil si en fleksibel tid.

Nå for tiden studerer jeg Foucault-tekster. Leser, noterer, tenker og skriver. Foreløpig har jeg skrevet litt under 20 sider om Foucault. Det er mye. Men svært lærerikt. Fint med et eller to glass rødvin hjemme etter en lang studiedag. På denne måten kan jeg lese om og om igjen det jeg har skrevet, for å finne noen mangler som fylles opp eller ideer som føyes inn. Og gjerne med kritiske øyne. Dette er etter min mening en god måte å avslutte dagen på. Slik at man er godt forberedt til neste studiedag.

Av og til har jeg møte med mine veiledere. En vanlig gjennomgang av et slikt veiledningsmøte er å snakke om det siste jeg har arbeidet med. Kritikk er et vanlig fenomen der jeg lærer av noen feil eller ikke har tenkt på før. Vi snakker gjerne også om rutiner. Veilederne kan komme med verdifulle innspill og tips om noen relevante kilder. Samt har jeg mulighet å stille spørsmål knyttet til mitt arbeid. 

Det er visse ting som jeg sliter med som døv student: Kommunikasjonen med andre masterstudenter på vanlig måte. Jeg må nesten være avhengig av tolk for å kunne snakke filosofi med de andre. Derfor bruker jeg masse tid på min leseplass for å lese og skrive. Noen ganger dukker tolken opp i pausene der de andre studentene sitter og snakker sammen. Da stepper jeg inn og snakker med dem. Det er bare hyggelig og postivt.  

Slik er mitt studentliv på FoF.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar