onsdag 5. mai 2010

Døvekulturen som et slags "asketisk ideal"?

Mulig jeg misforstår, men det  virker på meg at filosofien omkring oppfatningen av forholdet døv og Døv (dvs. forholdet mellom ikke-autentisk døv og autentisk døv)  er et slags asketisk ideal, som betyr selvfornektelse, dvs. å gi avkall på egen fordel eller ære, og selvfordømmelse, dvs. å dømme seg selv til straff. Nietzsche mener at det asketiske ideal er noe som gjør viljen til makt i mennesket selvødeleggende eller selvdestruktiv gjennom selvdisiplinering, selvransakelse og selvovervinnelse. Et døvt menneske med ekstrem døvemaktmentalitet som samler usikre døve mennesker til et flokk uten mulighet for å mene selv er et slikt eksempel som stimulerer dette asketiske idealet. Det finnes ingen noe objektiv sannhet om forholdet døv og Døv. Hva det vil si å være døv og Døv er avhengig av hvert enkelt sine egne oppfatninger. Meningsutveksling påvirker mennesker til å tenke det samme på grunn av fåtallige "Døve" med ekstrem døvemaktmentalitet. Det er naturlig, men vi bør tenke oss om at mennesker er forskjellige, som en elv er i stadig forandring i heraklitisk forstand (dette har jeg nevnt i flere steder i bloggen min). Kroppene forandrer seg hele tiden, og dermed forandrer døvekulturen også. Hvis døvekulturen forandrer seg, så er oppfatningen av forholdet døv og Døv også i forandring. Hvorfor skal vi definere forholdet døv og Døv når den forandrer seg over tid? Å definere skaper fasthet og stabilitet, og gir oss en falsk fremstilling eller illusjon. Dette kolliderer nettopp med livets stadige forandringer. Jeg bare spør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar