torsdag 13. mai 2010

"Da Nietzsche gråt"

Tittelen kommer fra ei bok av den amerikanske og anerkjente psykiateren, Irvin D. Yalom. Akkurat nå, i mellomtiden før neste eksamen (uke 24), leser jeg akkurat denne boka. Jeg har stor glede av å lese den, fordi jeg har kunnskap om Nietzsche gjennom Nietzsche-formidleren Helge Pettersens seminarer  ved Universitetet i Bergen høsten 2009. Mange steder kjenner jeg igjen av Nietzsches individualistiske filosofi. Samtidig er jeg oppslukt av den. Det er en fabulert historie mellom doktor Breuer og Nietzsche. der Nietzsche hadde konsultasjon hos Dr. Breuer. I virkeligheten har de aldri møtt hverandre. Poenget mitt er at det er flere steder som stemmer overens med hva jeg forstår Nietzsche fra seminaret. For en herlig lesning! Ikke minst gir boka mange interessante tankevekker knyttet til livet. Nietzsche klarer å få oss til å se i andre perspektiver som vi trodde ikke var mulig å få til.   

2 kommentarer:

  1. Christian Evensen18. mai 2010 kl. 03:53

    En fin bok. Leste den for en stund siden. Syns ikke det litterære nivået på Yaloms bøker er det høyeste, men han har gode fortellinger, som både er gripende og filosofisk sett interessante. Den ga meg et noe annet blikk på Nietzsches tekster. Hans uttrykk for lidelse og det kroppslige ble tydeligere.

    SvarSlett
  2. Christian Evensen18. mai 2010 kl. 03:59

    Kom forøvrig over bloggen din gjennom FoF-bulletinen. Jeg fulgte også Pettersens seminarer i høst, og tar master samtidig med deg nå. Har vært i Paris dette semesteret.

    Skal følge med på bloggen videre.

    SvarSlett