mandag 18. januar 2010

På gjensyn

Det har vært en bra dag på orienteringsmøtet ved FoF (Institutt for filosofi og førstesemesterstudier) der mange studenter møtte opp. Jeg som er viderekommet masterstudent møtte opp kl. 11.00. De nye masterstudentene møtte opp kl. 10.30. Der var jeg fra høsten 2009. Vanlig rutine for møtet med de nye masterstudentene er selve administrativ informasjon, retningslinjer for masterstudiet, presentasjon av studentene og deres visjoner av mulig masteravhandlinger. I dette semesteret kom jeg rett inn i "professorpanelet" der de presenterte fagene sine. Jeg velger fagemne: Makt og sosiale relasjoner i det flerkulturelle samfunn. Forsker Hans Christian Farsethås (master i filosofi) har ansvaret for det emnet. Jeg diskuterte med han om døvemiljøet som en minoritetskultur i forhold til majoritetskultur knyttet til anerkjennelse, diskriminiering osv. Aktuelle filosofer i dette seminaret er Foucault, Bourdieu og Luhmann. Om dette lar seg forene med en problemstilling som jeg kunne arbeide med i FIL303. Han mente at dette er ypperlig mulighet, og oppfordret meg å tenke mer over saken. Samt har jeg også snakket med Ph.D.-stipendiat i sammenliknende politikk, Jørgen Pedersen, om hans opplegg i hans seminar:  Moderne politisk filosofi/teori der mange politiske filosofer som Nancy Fraser, Axel Honneth, Charles Taylor, Jürgen Habermas, Michel Foucault, Pierre Bourdieu og Niklas Luhmann som er aktuelle til mitt forskningstudie. Dette er ment å delta i seminaret uten å ta eksamen, men at dette er en del av det jeg studerer/er opptatt av/interessert i.Som et supplement.

Ved siden av FIL303 skal jeg arbeide med Honneths filosofi om anerkjennelse. Dette er et opplegg som jeg har inngått en avtale med min hoved- og biveileder  ved UiB. Har laget en pensumliste som de skulle godkjenne. Det som manlger her, er selve problemstillingen. Om jeg skal studere Honneth i Nietzsche-tilnærming eller Habermas-tilnærming. Jeg er mer fristet til Nietzsche-tilnærmingen når jeg skal studere Honneth.

Mye spennende tid fremover for min egen del. Min gode venn, master i filosofi (2009), Arthur Bolstad, fikk topp resultat for sin masteravhandling. Dette er strålende nyheter for meg. Han er opptatt av sinnsfilosofi, eller bevissthetsfilosofi som det også heter. Vi to representerer to ulike filosofiske retninger. Jeg fokuserer på den sosialfilosofiske retningen.Likevel har vi mye til felles. Vi diskuterer en del filosofi på en tverrfaglig måte.

Utover dagen hadde vi foredrag, først ved Alois Pichler som har ansvaret for Wittgenstein-arkivet som vises på web. Han viste oss ved hjelp av webkanon hvordan vi kan få tilgang i dette arkivet. Også mulig tilgang til Nietzsches enorme produksjon... siste ble, nevnt av Pichler, lagt ned ca. 30 000 sider. Utrolig mye!

Så var det Hans Christian Farsethås som foredrog over "Filosofi som yrke". Deretter og til slutt var det en Ph.D-gradsstipendiat Jonas Gamborg Lillebø som foredrog over "Oversettelsens paradigme" med utgangspunkt i Ricoeur og hans tanker om oversettelse.På slutten av programmet ble det servert pizza og brus. En veldig trivelig og engasjerende dag. Nå gleder jeg meg til å komme i gang med studiene igjen. Det er en fryd å studere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar