mandag 10. august 2009

Vitnemålet

I går mottok jeg med stor glede mitt vitnemål fra Universitetet i Bergen, der de kunngjorde meg som bachelor i kultur- og samfunnsvitenskap med spesialisering i filosofi. Når jeg har det i hånden, har jeg en rar fornemmelse av at jeg har klart å gjennomføre en bachelorgrad på både godt og vondt. Jeg må si at jeg er personlig stolt over meg selv å klare dette. Jeg er ikke lenger bachelorgradsstudent, slik jeg var. Nå er jeg utdannet bachelor og mastergradsstudent i nettopp filosofi. Om to år kan jeg pynte på meg som master i filosofi. Det er drømmen min akkurat nå. Men det er i nuet som gjelder, og det er avgjørende for min fremtid. Fortid er som en aske liggende på bakken. Fordi vi kan ikke forandre den, men bruke den som en erfaring for mitt nu og min fremtid. Det er i nuet vi kan forandre oss og forme vår fremtid. Det være seg vår egne valg og handling. Vi er alene ansvarlige for våre valg og handling. Ethvert valg og enhver handling er personlig anliggende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar