onsdag 6. januar 2010

Kunnskap om enkelte filosofer

I dag mottok jeg en bok i posten som jeg bestilte i romjula hos Studia bokhandel gjennom internett. Boken handler om en innføring om den tyske sosiologen og systembyggeren Niklas Luhmann (1927 - 1998). Begynte å bli kjent med bokens innhold. Pr i dag vet jeg lite om denne anerkjente sosiologen. Luhmann er en av de sentrale filosofer som skal behandles under seminaret til forskeren Hans Christian Farsethås i et av FIL300-emnene ved UiB i dette vårsemesteret.

Grunnen til at jeg tar opp emnet "kunnskap om enkelte filosofer" er at tiden før jeg begynte å forske Nietzsches filosofi, visste jeg lite om Nietzsche. Bare på overflaten, men ikke dypere. Når jeg var inne i høstsemesteret 2009, leste jeg Nietzsche veldig mye og reflekterte over de begreper og tanker som sto på tekstene i Moralens genealogi og Slik talte Zarathustra pluss noen av andre viktige verker som Hinsidige godt og ondt, Antikrist og  The Will to Power. På slutten av semesteret skrev jeg en oppgave om det, og leverte inn. Fikk veldig bra resultat. Nå sitter jeg og leser forskjellige kommentarer om Nietzsche i f.eks. Norsk Filosofisk Tidsskrift, merker jeg mye bejaende holdning til og kan kritisere noe av de steder i kommentarene. Det gir meg en god følelse og stolthet fordi jeg har en forståelse av Nietzcshe-bilde eller tankeverden. Jeg må innrømme at det er Nietzsche som reddet meg mye fra den tro at noe utenforliggende makter kunne hjelpe meg videre i livet. Det var han som fikk meg til å riste meg av denne feilaktige troen på noe utenfor meg selv. Jeg valgte overmennesket som et personlighetsideal ved å skape livet et nytt innhold. Som å overskride den "slavemoralen" som menneskeheten representerer i vår moderne tid. Jeg prøver å være min egen herre i  mitt liv gjennom å skape noe kreativt og aktivt og tilintetgjøre mine gamle verdier og min fortid. Som jeg har skrevet om å kaste seg inn i lidelsen er noe som er veldig sentralt og viktig for utviklingen av å bli et bedre menneske og Amor fati som er kjærligheten til skjebnen.

Slik opplever jeg med Luhmann i forkant av tiden til fordypning om hans systemteori. I dag sitter jeg igjen og spør: Hvem var Luhmann, og hva slags bidrag har han gitt oss som deltar i samfunnet? Får jeg utbytte av hans teori til min masteravhandling? Kan Nietzsches filosofi bidra noe til Luhmanns systemteori? Har Luhmann bidratt noe til den individualistiske og eksistensielle filosofien? Slik tenker jeg hvordan jeg forstår Luhmann etter endt vårsemester. Det blir spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar