mandag 25. januar 2010

Forberedende problemstilling til min FIL303-oppgave

Jeg har lest artikkelen Hans Marius Hansteen i boken 'Moderne politisk teori' med stor glede, og det er to begreper som fanger interesse hos meg: Evner og egenskaper.

Å ha disse begrepene bak i hodet til en del av masteravhandlingen min, er vel tanken for en slik oppgave. For jeg synes Hansteen har skrevet noe interessant som denne:

"[...] det finst former for misakting som råkar andre aspekt av personlegdomen, nemlig dei som har med den einskilde sine evner og eigenskapar å gjere. Dei ovrar seg som forakt og nedvurdering, som råkar grunnlaget for den einskilde si sjøvkjensle." (s. 210)

Jeg tenker på hvordan den døve opplever i sin samfunnsdeltakelse der talespråket er rådende og at den døve faller lett ut. Ikke for å misforstå meg slik, tenker jeg ikke at hørende har forakt for den døve med vilje, men noe ubevisst. Poenget her er hva den døve opplever i sitt selvbilde, selvfølelse, selvrespekt, selvtillit i sitt forhold til seg selv, til samfunnet og sitt møte med evt. en samtalepartner som ikke kan tegnspråk. Kanskje det er her som kan være et problem som døve sliter med å få anerkjennelse som mennesker på lik fot med andre. Eksempler på dette er dårlig service for teksting på TV, dårlige informasjonskanaler fører til at døve er frustrerte over manglende anerkjennelse fra samfunnets side, og som der makt og kommersialisme står over hva som kreves av menneskets helse som impliserer livskvaliteten hos mennesker uansett kroppslige funksjoner som fungerer eller fungerer i mindre grad, bl.a. døvhet, blindhet, rullestolbrukere osv.


Dette er noe som interesserer meg veldig.

Men stereotypier og holdninger er også viktige stikkord i min problemstilling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar